Tetem-bruggen-bouwen-06-1280x795
Foto van Caja de Fiesta

Caja de Fiesta

Maakt van ieder feest een succes

Zomervakantie: Activiteiten in en om huis

Na innig afscheid te hebben genomen van juf, meester en klasgenootjes is het dan eindelijk zover:
de start van de zomervakantie! Waar de één er reikhalzend naar uit heeft gekeken en de dagen heeft afgeteld, ziet de ander er best tegenop om de kinderen zes weken ‘thuis’ te hebben. 
Vooral de afwezigheid van vriendjes en vriendinnetjes én het onvoorspelbare weer maken de vakantie soms best tot een uitdaging.

Geen paniek! Bij Caja de Fiesta hebben we een lijst met leuke tips en activiteiten voor in en om het huis gemaakt. Zo wordt een vakantie thuis een stuk aangenamer.

Bij ons thuis hebben we een vakantiepot gemaakt.
In deze pot hebben we op papiertjes geschreven wat mijn kinderen graag willen doen in de vakantie.
Ook heb ik zelf nog een aantal activiteiten toegevoegd.
Het is ook fijn om hierbij wat activiteiten te bedenken waar de kinderen jou als ouder niet persé bij nodig hebben. We hebben twee kleuren papiertjes gebruikt.
De ene kleur is voor activiteiten binnen en de andere kleur is voor uitjes of buitenactiviteiten.
Deze pot is goed te gebruiken bij verveling, slecht weer of gewoon als impuls.

Ook hebben we een activiteitenkratje gemaakt.
Hierin hebben we wat (nieuwe) spelletjes gedaan, een kleurboek, werkbladen/spelletjesblok, stoepkrijt, schrijfgerei, knutselspullen, een nieuw voorleesboek/boekjes om zelf te lezen, etc.
Hier kun je natuurlijk, geheel naar eigen inzicht, invulling aan geven.
Door het in een (versierd) kratje of versierde doos te doen, wordt het nét iets aantrekkelijker voor kinderen.

Hieronder een lijst van activiteiten die je in en om huis kunt doen:

Zand: Of het nu gewoon zand of kinetisch zand is, kinderen vinden het heerlijk om mee te spelen.
Is het buiten wat slechter weer? Vul een bak met (kinetisch) zand, leg er wat andere materialen zoals takjes, schelpen, blaadjes, bloemetjes, blokjes, boomschors, houtjes, poppetjes of speelfiguren, lepeltjes, een zeef, een rietje etc. bij en je hebt voorlopig even geen kind aan ze.

Speelrijst: nóg zo’n sensorische activiteit welke kinderen heel fijn vinden, is spelen met speelrijst.  
Er is kant en klare speelrijst te koop, maar het is ook heel leuk om, samen met je kind(eren),
zelf speelrijst te maken.
Vul een hersluitbaar plastic zakje met droge, witte rijst.
Doe er vloeibare voedingskleurstof in een kleur naar keuze én een lepel azijn erbij en sluit het zakje.
Even goed mengen met elkaar totdat alle rijst gekleurd is.
Leg op een bakplaat een stuk bakpapier en spreidt de speelrijst erover uit.
Laat de rijst drogen aan de lucht en daarna is het klaar om mee te spelen.

Foodart: Kinderen houden van kliederen met eten.
Maak met de kinderen eens een schilderij of figuur van (gezond) eten.
Denk aan stukjes en plakjes fruit en/of rauwe groente, blokjes kaas, rozijnen, kleine soepstengeltjes of rijstwafeltjes, nootjes etc.
Tijdens het ontbijt van mijn kinderen maak ik wel eens bananenpannenkoekjes en versier die dan als poppetje of dier. Nóg leuker wanneer ze dit een keer zelf mogen doen.
En daarna? Smikkelen maar!

Ook leuk om het klokhuis uit een appel te halen en deze in plakken te snijden.
Je hebt nu een soort donut-vorm. Besmeer de bovenkant met bijvoorbeeld yoghurt,
100% pindakaas of jam. Vervolgens versieren met rozijntjes, flakes, gehakte nootjes  etc. en je hebt een waar feestje op je bord.

Schuifspel: Maak met schilderstape een vierkant op de vloer. Laat je kind een eind er vandaan gaan zitten. Vul een aantal kleine flesjes voor de helft met water, potjes kunnen ook.
Laat je kind de flesjes/potjes één voor één in de richting van het vlak schuiven.
Lukt het om de flessen/potten precies in het vlak te krijgen?

Airhockey: Ken je die tafels die vaak in een speelhal te vinden zijn, waarbij aan elke kant iemand staat die probeert de schijf aan de andere kant te krijgen? Dit maak je thuis heel gemakkelijk na!
Leg aan beide kanten van de tafel (lange zijde) een stapel boeken of kussen neer zodat er in het midden een speelveld ontstaat. Aan beide korte zijden van de tafel gaat iemand staan met een volle toiletrol.
Gebruik een dekseltje van een potje o.i.d.
Door met de toiletrol tegen het deksel/dop te duwen, schuif je deze naar de andere kant van de tafel. Lukt het om het deksel aan de andere kant van de tafel te schuiven, dan heb je het potje gewonnen.

Roetsjbaan:  Zet de eettafel of salontafel aan één kant iets omhoog, bijvoorbeeld door een stapel boeken onder de poten te zetten, zodat er een helling ontstaat.
Verzamel wat kleine ballen, kralen of schijfjes, wellicht van een ander spelletje.
Pak een afwasbak of emmer en ga daarmee aan de laagste kant staan.
De ander gaat bovenaan de helling staan en laat de ballen/schijfjes naar beneden rollen/glijden.
Degene met de afwasbak of emmer probeert deze op te vangen.
Hoe sneller je de ballen/schijven naar beneden laat roetsjen, hoe moeilijker het spel.

Hooghouden: Geef je kind een ballon en de opdracht om deze zo vaak mogelijk hoog te houden, zónder deze te laten vallen. Dit spel is ook goed samen te spelen door om de beurt de ballon hoog te houden.

Watjesrace: Het enige wat je hiervoor nodig hebt zijn twee rietjes en bolletjes watten.
Ga aan één kant van de tafel staan en blaas met het rietje jouw bolletje watten zo snel mogelijk naar de overkant. Wie lukt het om als eerst aan de overkant te komen?

– Parcours:
Zeker wanneer het weer (een aantal dagen) te wensen over laat, is het fijn wanneer je kind(eren) even wat energie eruit kan gooien.
Maak in de woonkamer eens een parcours waar ze overheen kunnen bewegen.
Over stoelen klimmen, onder tafels doorkruipen, over een touw lopen, een balletje in een emmer gooien, een koprol maken op de bak, ergens vanaf springen. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Kinderen bedenken vaak zelf ook van alles wat ze er aan kunnen toevoegen. Succes verzekerd!

– Speurtocht in huis:
Schrijf op losse papiertjes alle letters van een woord of zin.
Hang/leg de letters verspreid door het hele huis en laat de kinderen de letters zoeken.
Vertel van tevoren hoeveel letters er gezocht moeten worden.
Alle letters gevonden? Puzzelen maar! Lukt het ze om het woord of de zin te maken?

Heb je kinderen die nog niet kunnen lezen?
Dan zou je dit ook met een puzzel, van niet al te veel stukjes, kunnen proberen.
Zodra ze het juiste aantal stukjes hebben gevonden kunnen ze de puzzel maken.

Een andere variant is een lijst maken van voorwerpen die de kinderen in huis moeten zoeken.
Eens kijken of het ze lukt om alle voorwerpen te vinden.

– Torenrace:
Geef de kinderen rietjes of satéprikkers en een potje klei.
Laat zien hoe je de rietjes/prikkers aan elkaar kan verbinden door er een stukje klei tussen te plakken. Geef de opdracht om de hoogste toren te bouwen met de rietjes/prikkers en de klei.
Aan het eind kan je bekijken wie de hoogste, maar ook de meest stabiele toren heeft kunnen maken.
Wil je er liever geen wedstrijd van maken dan kan je natuurlijk ook meehelpen of ze zelf iets laten bedenken.

Veel speelplezier toegewenst voor de vakantie!

Deel deze post